Kezdjük az elején: a longboard egyes beszámolók szerint úgy az 1960-as évek környékén jött divatba, ahogy azt gondolhatnánk a szörfösöknek köszönhetően. A 60-as években betörtek a piacra a klasszikus gördeszkák, melyek megkezdték hódító útjukat az Egyesült Államokban és később világszerte, ez pedig elindította a gördeszkázást a fiatalok berkein belül. Az igazi robbanás a 70-es években történt, akkora lett valóban világméretű a gördeszkázás. A longboardok sem mentek ki a divatból, ám rétegválfajá alakultak át.

A longboard - a hagyományos gördeszkához hasonlóan - nem egy olcsó műfaj, hiszen egy jobb minőségű deszka 50 ezer forint magasságában kezdődik, míg a határ a csillagos ég. A legprofibb longboardok simán elérhetik a 100-120 ezer forintos árat is, de ezeket már azért inkább versenyeken használják.

A longboardok nem véletlenül vannak elkülönítve a sima gördeszkáktól, hiszen méretükben igen csak különböznek a hagyományos boardtól. Egy átlagos longboard 84 és 150 centiméteres lehet és 23-26 cm széles.

Magukat a deszkákat főként furnérlemezből készítik, 5-10 2mm-es rétegből, anyaguk bambusz, nyír vagy juharfából lehet. A drágább, jobb minőségű, tartósabb deszkákba üvegszálat is építenek, ettől azok sokkal ellenállóbbak lesznek.

A kerekek nagysága és puhasága, elhelyezkedése és maga a deszka mérete miatt gyorsabb, kényelmesebb, komfortosabb a suhanás. Alapvetően stabilabb eszköz a longboard, mint a sima gördeszka, emiatt érzetre „közelebb áll" a klasszikus szörfözéshez, ha lehet ilyen mondani. Sőt, mivel a deszkák maguk gyakran némi hajlással is bírnak, így a deszka súlypontja is közelebb esik a földhöz, aminek köszönhetően még könnyebb elérni a gyorsabb sebességet.

A nagyobb méretű deszkákkal természetesen nem igazán lehet csak úgy trükközni, de nem is feltétlenül ezért készülnek ezek, a nagyobb méretnek köszönhetően jobb gyorsulás és kényelmesebb haladás érhető el. Látható, hogy a legnagyobb különbség a kényelem és a stabilabb haladás terén van longboard és gördeszka között.

Nagyon fontos kérdés a fékezés:a tapasztaltabbak szimplán leugranak, leszállnak a haladó „járműről", majd megállítják azt, azonban ez a kezdőknek nagyon nem ajánlott, hiszen veszélyes lehet, sérüléssel járhat. Másik módszer a lábbal való fékezés, melyhez nem árt egy jól bevált deszkás cipő, míg a harmadik módszer a leggyakoribb, a szimpla befarolás (powerslide), ez utóbbi kettő az elfogadott, bejáratott módszer.

(Forrás:xsports.hu, soundhead.hu /Fotó:twitter)